Historie Hip hopu

Hiphopová kultura vznikla na počátku 70. let 20. století v USA v černošských ghetech jako spojení jamajských a amerických vlivů. První zmínky o hip hopové kultuře pochází z Bronxu v NYC. Další důležitou základnou pro hip hop bylo LA. Rozvíjel se zde směr, který oslovil mnoho mladých lidí, zejména afroameričanů - breakbeat. Tento styl hudby využívá tzv. zlomové okamžiky (proto break). Zakladatelem tohoto směru byl jamajský DJ Kool Herc, který s sebou přinesl jamajský způsob zpěvu tehdy známého jako toasting, který lze charakterizovat jako recitování improvizovaných veršů do rytmu reggae, předchůdce dnešního hip-hop rapu.

Mezi první z komerčních hiphopových skladeb řadíme Rapper's Delight  a The Breaks. Hip hop skladba Rapper's Delight šla tak na odbyt, že se výsledná cifra zastavila až na čísle 2 000 000 prodaných hip hop singlů. Komerce na sebe nenechala dlouho čekat, a tak se dostavili dnes již neúčinkující, ale dříve zbožňovaní Run D.M.C. Proslavili se svoji hudbou a oblečením (od dříve jen sportovní značky Adidas) v kombinaci se zlatými řetězy a jinými módními doplňky. Stanovili tak styl pro další hip hopové generace a dali vzor oděvním firmám, které této hip hop vlny chytly a svezly se na vlně hiphopu

Tento směr začal prostupovat mnoha pouličními gangy, které mezi sebou vedly bitvy o svá postavení. Časem přešel jejich boj na parket - kdo ovládne parket, zvítězí. Díky rivalitě těchto gangů vychází většina tanečních prvků z bojových umění a technik. Někdy se stávalo, že takový souboj (battle) se zvrhl ve skutečný boj. Proto získávala hip-hopová kultura nevalnou pověst.

První Diskžokejové - DJové na „block parties“ (neformální událost, kdy se sejdou sousedé a přátelé, poslouchají hudbu a tancují) začali izolovat bicí z různých písní a vkládat je do svých písní. Tím začala být jejich představení mnohem zajímavější, zábavnější a dalo se na jejich písně lépe tancovat. Tato technika hraní se pak stala běžnou pro Jamajku a do New Yorku ji začali přinášet právě přistěhovalci z Jamajky. Zvláště se o to postaral již zmíněný kmotr hip hopu DJ Kool Herc, který na parties v Bronxu z vinylů pouštěl a spojoval pouze rytmické části. Jeho následovníci nový hip hop styl dále obohacovali např. scratchingem (který zahrnuje zastavování běžící desky, její zrychlování a jiné podobné kousky). Hip hop DJ tradičně používá dva gramofony a z hrajících stop kreativně komponuje nové zvuky.

Gramofony jsou opatřeny tzv. slipmaty (speciální podložky na plotnách gramofonu, aby po nich desky pěkně klouzaly). Dále jsou to speciální gramofonové jehly, mixer )mixážní pult), sluchátka a sestavu reproduktorů a zesilovačů podle prostředí, kde a pro koho hraje. Dnes již jsou gramofony nahrazovány např. speciálními CD přehrávači či speciálním mp3 DJ software.

Role „Emcee“ (MC = Microphone Controller nebo Master of Ceremony) se zrodila po spojení Diskžokeje - DJe a Hip-hop hudby, kde MCs začali mluvit mezi hip hop skladby. Nejdříve pouze nabádali k tomu, aby ostatní lidé tančili a také vkládali do hudby vtipné anekdoty. Nakonec se toto stalo více stylizované a začalo být známé jako rapování. Dříve byl rap a hip hop doménou hlavně černochů a latinoameričanů, ale postupem času do hip-hopu pronikají i běloši, z nichž nejznámější hiphopeři jsou Beastie Boys  nebo Eminem.

Break dance je akrobatický Hip hopový tanec. Na počátku breakingu tanečníci používali zejména Toprock, Uprock a Footwork. Hlavně Uprock je velmi oblíbený pro svůj původ v bojových uměních. Dnes se hlavně používají Power moves(točení), které jsou fyzicky náročnější, ale zato velice efektní. Poslední dobou se začínají využívat prvky z brazilské bojové techniky zvané Capoeira a to hlavně Freeze a některé velmi efektní akrobatické skoky. Dnes už nezbývá než kroutit hlavou nad tím, co tanečníci Hiphopu, Break dance a Street dance nejen na tanečních parketech převádějí.